Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Το Γυμνάσιο Γαλαξιδίου στο Μουσείο της Ακρόπολης




Για την ιστορία του αρχαιοελληνικού μας πολιτισμού και τις αξίες που μεταλαμπάδευσε στην οικουμένη με τη φιλοσοφία και την απαράμιλλη τέχνη του, είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν οι μαθητές του Γυμνασίου Γαλαξιδίου στο πλαίσιο εκπαιδευτικής τους επίσκεψης στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα. Το Μουσείο Ακρόπολης από τα σπουδαιότερα στον κόσμο, περιλαμβάνει μοναδικά αριστουργήματα, κυρίως πρωτότυπα έργα της αρχαϊκής και κλασικής ελληνικής τέχνης, που συνδέονται άμεσα με τον “ιερό βράχο” της αθηναϊκής Ακρόπολης. Πρόκειται για ελεύθερα αναθηματικά γλυπτά, καθώς και σύνολα αρχιτεκτονικών γλυπτών που κοσμούσαν τα οικοδομήματα που ανεγέρθηκαν σε διάφορες ιστορικές περιόδους στην Ακρόπολη.

ΚΟΣΜΗΜΑ” AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ

Στο μουσείο, το οποίο αποτελεί ένα κόσμημα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής και στον 14.000 τετραγωνικών μέτρων εκθεσιακό χώρο του φιλοξενούνται 4.000 περίπου εκθέματα – μνημεία αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της αρχαίας Ελλάδας, οι μαθητές έχοντας ως συνοδούς τους καθηγητές του σχολείου Χάρη Ανδρεόπουλο, θεολόγο, Κατερίνα Αδαμοπούλου, φιλόλογο και Βασίλη Τζήκα, γυμναστή, βίωσαν  ένα διαφορετικό μάθημα. Ένα βιωματικό μάθημα διαθεματικής διάστασης για την αρχαία Θρησκεία, την αρχαία Ιστορία, και το αρχαίο κάλλος, όπως αυτό αποτυπώνεται στις γλυπτές δημιουργίες για την αισθητική του γυμνασμένου σώματος ως έκφραση ομορφιάς, υγείας και αγωνιστικής δύναμης.


Μετά από μια μικρή περιήγηση στα γραφικά σοκάκια της Πλάκας οι μαθητές και οι συνοδοί τους έφθασαν στο Μουσείο της Ακρόπολης. Χτισμένο από το 2003 στους πρόποδες του “ιερού βράχου” απ’ τον γαλλοελβετό αρχιτέκτονα Μπερνάρ Τσούμι, το Μουσείο της Ακρόπολης ξεπροβάλλει σε μια από τις πιο κλασικές γειτονιές της Αθήνας και παρά την μοντέρνα του γραμμή βρίσκεται σε μία αβίαστη ευθυγράμμιση με την αρχαία κλασική δημιουργία.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Τα ευρήματα του Μουσείου ταξινομούνται σε τρείς ορόφους με όχι τυχαία ανηφορική διάταξη, η οποία θυμίζει την ανάβαση του “ιερού βράχου”. Στη βάση (ισόγειο) στεγάζονται αρχαιολογικά ευρήματα από τα μεγάλα ιερά που ιδρύθηκαν στις πλαγιές του “ιερού βράχου”, όπως είναι το ιερό της Νύμφης, το αμφίγλυφο του Τηλέμαχου από το Ασκληπιείο. Με μία εντυπωσιακή γυάλινη σκάλα φτάνει ο επισκέπτης στον πρώτο όροφο όπου βρίσκονται οι κύριοι εκθεσιακοί χώροι. Προπομπός είναι τα μεγάλα αρχιτεκτονικά γλυπτά του αετώματος του Εκατόμπεδου, του πρώτου ναού της θεάς Αθηνάς στην Ακρόπολη. Εδώ εκτίθενται οι  Κόρες, οι Κούροι, οι Ιππείς της Αρχαϊκής περιόδου και τα γλυπτά της Γιγαντομαχίας από τα αετώματα του αρχαϊκού ναού της Αθηνάς Πολιάδος. Σε ειδικό υπερυψωμένο βάθρο μπορεί κανείς να θαυμάσει τις πέντε Καρυάτιδες (η έκτη βρίσκεται ακόμη στο Βρετανικό Μουσείο, κλεμμένη, όπως και άλλα μαρμάρινα γλυπτά του Παρθενώνα, από τον λόρδο Ελγιν) και για πρώτη φορά να παρατηρήσει την πίσω όψη τους που είναι ξεχωριστή για την καθεμία.

Στο δεύτερο όροφο δεν υπάρχουν εκθέματα αλλά διάφοροι βοηθητικοί χώροι με σημαντικότερους το πωλητήριο και το εστιατόριο - αναψυκτήριο με τον εξώστη του. Ο τρίτος και τελευταίος όροφος περιλαμβάνει ένα κεντρικό χώρο και περιμετρικά του την αίθουσα του Παρθενώνα. Από δω ο επισκέπτης μπορεί να ατενίσει από τη γυάλινη τζαμαρία το κτίσμα του Παρθενώνα στον Ιερό Βράχο και τα αντίστοιχα γλυπτά στο αίθριο της αίθουσας. Εδώ εκτίθεται η ζωφόρος του ναού με τα σωζόμενα γλυπτά, τα αυθεντικά (όσα βρίσκονται στην Ελλάδα) και με τα αντίγραφα (για όσα υπάρχουν στο Βρετανικό Μουσείο). Εδώ οι μαθητές μπόρεσαν να αντιληφθούν το μέγεθος της κλοπής που έχει συντελεστεί, αφού το μεγαλύτερο μέρος έχουν βίαια αποσπαστεί και μεταφερθεί στο Βρετανικό Μουσείο και προέβησαν σε μελαγχολικά σχόλια παρατηρώντας τα διαμελισμένα γλυπτά. Ωστόσο, η ενσωμάτωση της ζωφόρου του Παρθενώνα στον ορθογώνιο τσιμεντένιο πυρήνα του Μουσείου, η ανάπτυξη των μορφών των αετωμάτων του ναού και η συνένωση των πρωτότυπων γλυπτών με τα αντίγραφα εκείνων που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να αποκτήσουν ολοκληρωμένη εικόνα για το γλυπτό διάκοσμο  του Μουσείου.

ΕΥΧΗ

Αποχαιρετώντας το Μουσείο, καθηγητές και μαθητές ευχήθηκαν η αποκατάσταση του ιερού μνημείου να γίνει όσο το δυνατόν συντομότερα με την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Tα μάρμαρα να επιστρέψουν κάποτε στο φυσικό τους χώρο, στον Παρθενώνα, και στη χώρα που τα δημιούργησε, στην Ελλάδα μας.
                   
* Bλ. και σχετική δημοσίευση στο Αmfissapress


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου